maandag 22 september 2008

Halftone

Halftoon. De techniek die vanuit CMYK gebruikt wordt om kleuren weer te geven. Dit wordt gedaan met rasterpunten. Dit heb ik ook visueel verwerkt in een illustratie, waarbij ik heel wat geexpirimenteerd heb. Ik wil dat de mensen de oude prenten ervaren in de animatiefilm, dus ook de halftoon is duidelijk zichtbaar. De complete uitwerking staat in twee posts hierboven.

Ik heb een schets gemaakt op papier, en die lijnen en schaduwen gegeven met fineliner en viltstift. Gescand, en in Illustrator met vector ingekleurd. (Linksonder) Hierbij ben ik zoveel mogelijk uitgegaan van pure kleuren, dus bijvoorbeeld voor groen 100% cyaan en 100% geel. Zo zie ik het ook op oude kinderboeken en strips.

Vervolgens heb ik alles naar photoshop geplaatst, (lijnen en kleuren gescheiden) en omgezet naar halftoon. (Filter>Pixelate>Color Halftone) Resultaat rechtsonder. Ik heb gekeken naar verschillende groottes van rasterpunten. Dat kun je bekijken in de bovenstaande post. Linksboven zie je een uitwerking met grote rasterpunten, zoals hij eruit zou kunnen zien. Naar mijn mening is dit te onduidelijk. Als laatste, ik vond de rasterpunten als schaduw nogal wit. Dit kwam omdat ik die tegelijkertijd met de kleuren mee kopieerde naar photoshop. (de schaduwen zijn te zien rechtsboven) Dus uiteindelijk, nadat ik dat apart gezet had en halftoon gemaakt had, had ik het resultaat bereikt dat ik wilde. Dat resultaat zie je twee posts verder!

Geen opmerkingen: